13 maart 2014

Tips


Ik schaam me niet. Dit blog is een stevige lofzang op -of noem het een unverfroren reclamepraatje voor- het Tijdschrift Kindermishandeling (TKM). Dat komt ervan als je je voorraad ideeën moet raadplegen omdat de geniale inval zich verstopt houdt.

Sinds ik blog verzamel ik ideeën, voor die momenten dat het niet wil lukken. Vandaag duik ik in die nog beperkte schatkamer. Mwah. Valt tegen. Praten met kinderen over mishandeling, heb ik ergens genoteerd. Ik weet niet meer naar aanleiding waarvan. Een google-actie dan maar. Mijn reddende engel is TKM. Een digitaal magazine, prachtig vormgegeven, met indringende heldere verhalen, tips, artikelen. En voor iedereen nog gratis toegankelijk ook.

Mijn zoekterm 'Praten met kinderen' leidt me door naar een special over onderwijs. Ik snuffel wat rond en kom bij een pagina met tips voor 'een goed gesprek met je leerling.' Acht tips, zo simpel als wat. Het zijn tips voor leerkrachten die vermoeden dat een kind thuis in de knel zit.

Elke tip is voorzien van toelichting, een heldere inkijk in de denk- en leefwereld van kinderen. Toch raak ik gealarmeerd bij de toelichting "Raak het kind niet onnodig of onverwacht aan. Dat kan voor mishandelde kinderen heel bedreigend zijn." Dan moet je dus wel eerst het vermoeden hebben dat er met het kind iets aan de hand is, kennis hebben van de tips én ernaar handelen. Wat nu als het niet-pluis gevoel de juf op school even in de steek laat? Begaat ze dan zonder het te willen een blunder?

Ik laat de tips nog eens op me inwerken, dat gaat goed, zo op een rijtje achter elkaar.
1. Wees oprecht.
2. Sluit aan bij het kind
3. Luister actief
4. Accepteer wat het kind zegt
5. Val de ouders niet af
6. Stel korte open vragen
7. Geef uitleg
8. Beloof geen geheimhouding

Gewoon acht kale tips. Zo vanzelfsprekend eigenlijk, dat het me meer een basishouding lijkt. Dus waarom zouden ze alleen nuttig zijn als een kind in de knel zit? Het zijn simpelweg gouden tips. Altijd. Voor ieder kind. Wel of niet in de knel. Gaat de drempel vanzelf omlaag als je iets moet bespreken als er iets aan de hand is. En bespaar je je die akelige misser bovendien.


N.B. Volg je mijn blog via de e-mail maar krijg je nooit updates? Vul dan opnieuw je adres in. De link werkt inmiddels wel.


1 opmerking:

  1. Klopt. Via Google eerst bekend terrein en dan opeens via een zinsnede, link uitkomen op iets aanvullends. Nieuwe trefwoorden in Google n.a.v. zinsnede kan ook.
    Natuurlijk levert dit niet altijd het gewenste effekt op, maar met creatief denken t.a.v. trefwoorden in Google kun je een heel eind komen.

    BeantwoordenVerwijderen