2 januari 2014

Een jaar bloggen over kindermishandeling


Is dat leuk, een jaar bloggen over kindermishandeling?

In november 2013 vond de "Week van Kinderen Veilig" plaats, georganiseerd door de TaskForce kindermishandeling en seksueel misbruik. Tijdens die week deed ik een belofte: elke week een blog met foto en een tweet over kindermishandeling de wereld insturen om aandacht te besteden aan het fenomeen.

In Nederland worden jaarlijks bijna 120.000 kinderen mishandeld of seksueel misbruikt. Mishandeling wil overigens niet zeggen dat elk kind fysiek klappen krijgt. Verwaarlozing komt het vaakst voor. En wat te denken van kinderen die soms dagelijks de dreiging ondergaan van geweld tussen ouders? Als we nagaan dat er jaarlijks wel 200.000 volwassenen slachtoffer zijn van ernstig huiselijk geweld, dan denk ik eerlijk gezegd dat het aantal kinderen dat geweld direct ervaart nog flink wat hoger ligt. Veel kinderen moeten al van jongs af aan leren leven met krassen op de ziel.

Natuurlijk: er zijn mensen die in hun jeugd gepest en mishandeld zijn, die geleden hebben onder huiselijk geweld en bij wie deze ervaringen geleid hebben tot het aanwenden van alle creativiteit en talent om te overleven en daarin succesvol te worden. Maar voor veel kinderen is een onveilige thuisbasis een struikelblok voor hun verdere leven.

In mijn werk bij de gemeente Amsterdam hou ik me bezig met de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar daar gaat dit blog niet over. Het komend jaar wil ik via tekst en foto's mijn gedachten tot uitdrukking brengen over wat ik ga tegenkomen aan artikelen, literatuur, aan ervaringen van kinderen en ouders, aan dilemma's van professionals, reacties et cetera. Een blog op persoonlijke titel dus, als een ontdekkingsreis door een wereld om vanaf te willen.

Ik ben benieuwd wat het jaar me gaat brengen, of het blog lezers gaat krijgen, lezers die het de moeite waard gaan vinden om me te volgen en of ik reacties, ideeën, opmerkingen et cetera aangedragen krijg.
Maar wat het ook wordt: voor allen hopelijk ook een mooi en gelukkig 2014.



1 opmerking:

  1. Heftig onderwerp. Knap om hier wekelijks aandacht aan te besteden. Ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen