3 juli 2014

Onmisbaar


Het kan natuurlijk niet, jezelf adviseren. En misschien schuur ik wel langs het randje van wat schrijven op persoonlijke titel vermag. Een beetje kritisch zijn over zaken waar ik zelf aan heb meegewerkt. Toch doe ik het. Omdat ik het belangrijk vind. Het komt omdat het nieuws is, in regionale media wel te verstaan. De colleges van alle zes gemeenten in de regio Amsterdam-Amstelland, hebben ingestemd met het advies voor de inrichting van een advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling, afgekort tot het tongbrekende AMHK.

Mooi, die gezamenlijke koers, en ook weer niks nieuws onder de zon, want in het hele land vindt deze omvorming plaats en gaan steunpunten huiselijk geweld en advies- en meldpunten kindermishandeling samen. Een goede ontwikkeling, omdat ondanks verschillen die er ook zijn, huiselijk geweld en kindermishandeling zo vaak hand in hand gaan. En omdat ik verwacht dat de aanpak vanuit het AMHK echt effectiever kan verlopen.

Toch geef ik mezelf een waarschuwing (en alle andere AMHK-vormers mogen die zich naar believen ook aantrekken). Of beter gezegd: neem ik een waarschuwing ter harte van een moeder die met huiselijk geweld te maken had, en die ons van advies voorzag tijdens een conferentie over de regionale aanpak. Een moeder die hulp had gevonden in de vrouwenopvang voor haar en haar kind. Een moeder, die niets liever wilde dan haar kind beschermen voor de angst, de onrust, het geweld. Een moeder, die wel naar een steunpunt huiselijk geweld zou gaan, maar met een boog om een centrum heen zou lopen als dat de naam 'kindermishandeling' zou dragen. Het risico ervan beticht te kunnen worden...

De waarschuwing van de moeder leerde me dat mensen die thuis onveilig zijn, zich veilig moeten weten als ze hulp zoeken, advies vragen, informatie willen. Zeker als er kinderen in het spel zijn. En dat luistert nauw. Ervaringsdeskundigen, om dat lelijke woord maar te gebruiken, zijn daarin onze beste adviseurs.

Er komt een nieuwe naam voor het AMHK, heb ik begrepen, een die appelleert aan veiligheid. Toch zit de crux hem niet alleen in de naam, maar ook in bejegening, begrip, deskundigheid en dat soort zaken. Voelen ouders en kinderen zich veilig en ondersteund als ze bij het AMHK aan de bel trekken? Daar moeten we ons van vergewissen. Telkens weer. Daarom heeft een AMHK naast professionals ook ervaringsdeskundigen nodig. En daarom zijn mensen, zoals de moeder van de conferentie, onmisbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten