24 augustus 2014

Systemen


Na dagen waar alleen weermannen en droeve dichters van houden, was er dan toch een warme zondagzon en wemelde het van de wielrenners op de Limburgse wegen. Wat wil je. De vergezichten zijn ook hier adembenemend en de Schotse midges blijven je bespaard. Ik nam de les ter harte van Britse wielrijders en schakelde bergop een paar tandjes bij, naar een veel kleiner verzet dan ik tot dan gewend was. Met een verbluffend resultaat.

Zo dwalend in Nederlands-Belgisch grensgebied nam ik afscheid van de vakantie. Gedachten aan de afgelopen weken werden, soms bruut, verdrongen door die aan werk dat vanaf morgen weer voor me ligt. Een kleine 200 berichten wachten me op in de e-mailbox en daar zijn de Google-alerts, de nieuwsberichten, automatische meldingen en andere overbodigheden al uit gefilterd. Het aantal documenten dat ik moet lezen lijkt me op voorhand te veel en de uitnodigingen voor overleggen tollen over elkaar heen. Oef!

Systeem. Als chaos zich aandient verlang ik het meest naar systeem, naar ordentelijkheid. Of het nu gaat om agendabeheer of om complexe projecten: ik ben dol op schema's en overzichten, die bedoeld zijn om de chaos te beteugelen. Uit die overvolle brievenbus blijkt dat ik niet de enige ben die van systeem houdt. Ik kom oude en nieuwe stukken tegen met verwijzingen, handleidingen en gestructureerde adviezen.

Om het bij de aanpak van kindermishandeling te houden: het onderzoek van de Kinderombudsman naar preventie van kindermishandeling zit bij de mail. Tien punten waaraan een succesvolle aanpak moet voldoen. Het is lekker overzichtelijk, want ik herinner me van enkele jaren geleden nog de 55 punten van Jo Hermanns en de daaruit voortvloeiende Regionale Aanpak Kindermishandeling.

Ook stuit ik weer op de handreiking van de VNG, een geordende verzameling adviezen die ons tot een regionale aanpak moet brengen. Zelf werkte ik ooit mee aan de modelaanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling, die bouwstenen opleveren voor een succesvolle aanpak. Een onderzoek van de BMC-groep levert een matrix op van knelpunten en oplossingen.  Pakweg vijf systemen -en dat is geen uitputtende opsomming.

Het is zoeken naar de overkoepelende visie dan wel de onderlinge samenhang. Als we weer met onze regionale aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling aan de slag gaan, sluit ik niet uit dat we op zoek gaan naar een nieuw alomvattend systeem.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten