31 augustus 2014

Wennen


Zien jullie ze ook onwennig zwerven op hun rammelige fietsen? Studenten bewegen zigzaggend en groepsgewijs door hun nieuwe stad, slaan onverhoeds af of veroorzaken opstoppingen, terwijl ze meer met elkaar dan met het verkeer in de weer zijn. Je moet extra alert zijn om niet tegen iemand aan te botsen. Dat duurt een tijdje, dan kunnen de nieuwelingen de routes dromen en gaan ze naadloos op in de alledaagse ongeordende massa verkeersdeelnemers. Of we zien het geklungel niet meer, dan kan ook. Totdat volgend jaar weer een nieuwe nieuwe fase aanbreekt.

Sommige signalen moeten uitdoven: het zou een mooie boel worden als er alleen maar nieuwe verkeersontwrichtende wielrijders bij zouden komen. Maar er zijn ook signalen die verdwijnen waar dat niet de bedoeling is. Waarbij aangepast gedrag geen teken van een oplossing is, maar van het verbloemen van iets anders. Of het afwijkende duurt zo lang dat het normaal wordt, waardoor de attentiewaarde verdwijnt.

In het verkeer, bijvoorbeeld. Ik leerde van mijn motorinstructeur de truc om ieder verkeersbord dat ik zag even hardop te noemen. Zo realiseerde ik me dat ik veel meer zag dan waar ik me bewust van was: een enorm aantal tekens, seinen, waarschuwingen. Het niet tijdig reageren op een signaal in het verkeer kan levensbedreigend zijn. Het niet tijdig reageren op een signaal van kindermishandeling eveneens.

Net zo talrijk en verschillend als de fietsers in Amsterdam zijn de mensen die signalen van kindermishandeling kunnen oppikken, als ze maar weten waar ze naar moeten kijken. Dat kijken is voor iedereen verschillend. Zie je kinderen regelmatig of zo nu en dan, ken je de ouders, weet je waar een kind woont, ga maar zo door. De klassenmentor, de buschauffeur, de zwembadinstructeur, de conciërge, ze hebben elk vanuit hun beroep en betrokkenheid een andere relatie met kinderen en kunnen dus andere zaken waarnemen en duiden.

Maar dan moet je wel leren wat je moet zien, de weg kennen. Zoals die nieuwe studenten de plattegrond van hun nieuwe stad in het hoofd en in de fietsroutine krijgen. Daarom is het fijn dat Augeo daar tools voor heeft. Met veel kennis van hen en een beetje hulp van anderen zijn er on-linecursussen ontwikkeld voor tal van beroepsgroepen. Want op de keper beschouwd is het gewoon een kwestie van leren, waarbij wat hulp van een wegenkaart, een instructeur of een cursus onontbeerlijk is.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten