11 september 2014

Gouden tips


Nog nauwelijks is mijn blog aan de buitenwereld prijs gegeven of er plopt een herinneringsbericht op voor de volgende editie. Waar moet ik in hemelsnaam de tijd vandaan halen? Sinds de vakantie lijkt het of ik met een 2-0 achterstand door het leven ren, als target van een e-mailaanval en hijgend alle afspraken achterna. Die herinnering is de druppel, ik heb er even helemaal genoeg van.

Dat was vorige week en dus verscheen er geen nieuw bericht. Als bijkomend voordeel hoefde ik ook geen last te hebben van geen inspiratie. Een beetje yoga, een vleugje meditatie en een nachtje goed doorslapen deden de rest. Dat loonde, want zo maar midden in de week, stroomden ineens de 'gouden tips' binnen. Hoefde ik niks voor te doen, behalve dan die e-mailaanval te ondergaan.

In mijn blog Juryrapport maakte ik melding van de innovatieprijs aanpak kindermishandeling. De dag van de uitreiking leverde nog meer moois op, meldde het recente bericht van de organisatoren. Aan tafels discussiëren en dan één gouden tip leveren, was de vraag, met een rijke oogst als gevolg. Ook ik zat deze week aan tafel met mensen die met veel passie ideeën leverden voor een betere aanpak. En in noord, oost, zuid en west komen mensen bij elkaar om te brainstormen over hoe het beter kan. Kindermishandeling raakt velen.

Aan ideeën dus geen gebrek, onze creatieve hoofden weten er zat te bedenken. Soms is de tijd ergens rijp voor en dansen dezelfde ideeën in verschillende verpakkingen op alle tafels. Vinden we met zijn alle hetzelfde wiel uit en net allemaal een beetje anders. Andere ideeën lijken eeuwig de recyclingcyclus te kunnen doorstaan. Weer andere staan met twee benen in de digitale wereld. Al geldt voor ieder idee dat het geen zier helpt als het de status van idee niet ontgroeit.

Daarom stel ik graag mijn zo maar verworven lijstje gouden tips ter beschikking. De bedenkers zullen er vast niks op tegen hebben als hun geesteskinderen schaamteloos worden gekopieerd en toegepast.

Gouden tips
  • Leg in de praktijk meer verbindingen en voorkom een versnipperde aanpak
  • Sluit aan bij de (digitale) beleefwereld van kinderen/jongeren, leg contact en spreek hun taal
  • Geef bekendheid aan jouw product bij landelijke organisaties (bijvoorbeeld VNG, Nji)
  • Faciliteer d.m.v. een databank de initiatieven zodat deze bij elkaar kunnen komen, het bij elkaar bekend is en er meer van elkaar geleerd kan worden
  • Organiseer de aanpak dicht bij (in de wijk waar kinderen wonen)
  • Maak de kring om het kind breder als het gaat over veiligheid
  • Zorg daar waar mogelijk dat ouders en kinderen samen praten over wat er is gebeurd
  • Maak een platform vechtscheidingen zonder bobo’s en betrek jongeren daarbij
  • Denk en handel altijd vanuit het kind
  • Denk en zorg voor meer volume en een groter bereik
  • In de beroepsopleidingen meer aandacht voor (signaleren) kindermishandeling
bron:Stade Advies

Geen opmerkingen:

Een reactie posten