27 oktober 2014

Promopraatje


Ach, wat het is toch donker. Met het terugzetten van de klok komt de winter er in volle galop aan. Goed, de temperatuur is nog alleszins te doen, maar de blaadjes kleuren de stoep en zojuist heb ik voor het eerst weer de verwarming aangezet.

Denkend aan kou en kilte zie ik me ineens weer staan op een gure parkeerplaats, vanwaar ik me zoekend naar de ingang van Madurodam begeef. Mijn jas blijkt minder winddicht dan de belofte van de verkoper had doen vermoeden. Rillend stap ik het gebouw binnen, waar die middag de Week van Kinderen Veilig van start gaat, de bijeenkomst waar ik mijn blog aan over zal houden.

Inmiddels is bijna een jaar verstreken. De volgende Week nadert en door mijn toch wel persoonlijke band ermee, volg ik de ontwikkelingen op de voet. Dat wil zeggen: van tijd tot tijd raadpleeg ik de website en kijk vooral hoeveel activiteiten erop gemeld staan. Enkele maanden geleden besteedde ik er al kort aandacht aan in mijn blog Ideeën.

In het begin ging het maar mondjesmaat, wat wil je ook, het was nog zomer. Maar nu 17 november met rasse schreden nadert bezie ik het met wat meer benauwdheid. En een beetje afgunst. Want wat blijkt? Utrecht, Zuid-Holland en Brabant doen het goed, maar Noord-Holland en enkele andere provincies staan op een magere 1. Sommige provincies zijn niet eens van de 0 af. Geen overdonderend aantal activiteiten, nog niet in de buurt van vorig jaar. Minder belangstelling, minder aandacht, minder actie? Dat weiger ik te geloven.

Daarom is mijn blog deze week vooral een promopraatje. Op de eerste plaats roep ik natuurlijk alle Amsterdammers en de Amsterdamse scholen, clubhuizen, ziekenhuizen, welzijnsorganisaties, wetenschappers, hulpinstellingen enz. op om in of rond de Week van Kinderen Veilig aandacht te besteden aan kindermishandeling, op welke manier dan ook. Ludiek, feestelijk, serieus, het doet er niet toe. En daar melding van te maken op de website van de Week van Kinderen Veilig. Want zeg nou zelf, Amsterdammers: 1 activiteit, dat vinden wij toch onder de maat? Laten we Rotterdam ons de loef afsteken?

En hopla, Noord-Hollanders, meedoen allemaal! Drentenaren en Zeelanders, zorg dat je bevrijd raakt van de hatelijke 0. En in actie Limburgers, Friezen, Flevolanders, zij aan zij met ons, om ons cijfer toch minimaal tot een voldoende op te krikken. Het moet gewoon weer een fantastische week worden, zodat kindermishandeling en vooral de aanpak daarvan, van ons allemaal wordt.

Yes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten